پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو و مشکلات مربوط به آن را می‌توان از جمله مهمترین دردسر‌ها برای کاربران لپ تاپ لنوو معرفی کرد. به طور کلی، دلایل متعددی برای هر کدام از این خطاها وجود دارد. هر خطا از خصوصیت‌های متفاوتی برخوردار است. برای هر خطا راهکار مشخصی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به این موارد بپردازیم. اگر شما کاربر محترم وب سایت lenovotehran.com به تازگی با مشکل پریدن بایوس در لپ تاپ خود مواجه شده‌اید، مطالعه این مقاله برای شما سودمند خواهد بود. پس این فرصت را از دست ندهید.

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

دلایلی که می‌تواند پریدن بایوس لپ تاپ لنوو را به دنبال داشته باشد

لپ تاپ‌های لنوو Lenovo مانند لپ تاپ hp در ایران از محبوبیت و معروفیت خاصی برخوردار است. به طور کلی محصولات کمپانی لنوو طرفداران زیادی در ایران دارند. این به خاطر کیفیت موجود در این محصولات است. اما اشتباهات کاربری می‌تواند در لپ تاپ لنوو مشکلاتی مانند پریدن بایوس در لپ تاپ را بوجود آورد.

در مقاله تنظیمات بوت و بایوس لپتاپ لنوو، به این قابلیت پرداخته‌ایم. می‌توانید با مطالعه این مقاله با بایوس لپ تاپ لنوو بیشتر آشنا شوید. همه ما می‌دانیم که پریدن بایوس لپ تاپ لنوو مشکل بسیار آزار دهنده‌ای است. سفت افزار یا میان افزار بایوس، تراشه الکترونیکی است که همه عناصر و دستورات مربوط به مادربرد را مدیریت می‌کند. قبل از راه اندازی سیستم، این قطعه فعال می‌شود. در ابتدا کل سلامت قطعات سخت افزاری لپ تاپ لنوو را بررسی می‌کند. پس از اطمینان از سلامت قطعات، سیستم را به سیستم عامل می‌سپارد.

بر این اساس کاربر می‌تواند به محیط سیستم عامل وارد شده، تا شرایط برای او مبنی بر استفاده از لپ تاپ و اجرای انواع پروژه‌ها مهیا شود. اما اگر این قطعه به وظیفه خود درست عمل نکند و کاربر را با مشکلاتی مانند پریدن بایوس در لپ تاپ لنوو همراه سازد، دیگر شرایط ورود به محیط سیستم عامل مهیا نخواهد شد. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در ادامه به هر یک از مشکلات احتمالی بایوس اشاره خواهیم کرد. آنها را بررسی کرده و راهکار مناسب برای برطرف کردن این مشکلات را با هم مرور خواهیم کرد.

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

دلیل پریدن بایوس لپ تاپ شاید Failed to Overclock باشد

این مشکل، ارتباط مستقیم با تنظیمات بایوس لپ تاپ لنوو دارد. به همین خاطر زمانی که تنظیمات بایوس به طور کاملا پاک شده باشد، خطای Failed to Overclock مشاهده خواهد شد. در این خطا، ردپایی از اورکلاک سیستم دیده نمی‌شود. اما اگر بخواهید سیستم خود را اورکلاک کنید نیز در صورت پاک شدن تنظیمات بایوس، با این خطا مواجه خواهید شد. دلایل مختلفی می‌تواند شرایط مشاهده این خطا را فراهم کند.

شاید مشکل پریدن بایوس لپ تاپ لنوو به واسطه خطای Failed to Overclock، به جابجایی فیزیکی سیستم مربوط شود.

احتمال دارد نوسانات برق موجبات ایجاد این مشکل را شامل شده باشد.

از طرفی ممکن است خرابی در باتری CMOS دلیل این خطا باشد.

شاید این خطا را در زمان اورکلاک کردن یا مشاهده کنید.

و یا حتی امکان دارد کاربر خطا Failed to Overclock را در زمان اضافه کردن یک سخت افزار خراب اما  جدید به لپ تاپ خود مشاهده کند.

اجرای فرایند اورکلاک کردن سیستم به خواست و سلیقه کاربر برمی‌گردد. معمولا کاربران این فرایند را به هدف افزایش عملکرد و سرعت در سیستم انجام می‌دهند. به همین خاطر هیچ تکنسینی اورکلاک پردازنده یا رم را پشتیبانی نمی‌کند. با اورکلاک کردن، انرژی زیادی به مولفه‌های رم Ram و پردازنده Cpu ارسال می‌شود.

اما توجه داشته باشید که اصولا برای یک سیستم سالم، لزومی به اورکلاک کردن نیست. این کار می‌تواند به راحتی عمر و بازدهی لپ تاپ شما را کاهش دهد. اگر هم مزیتی داشته باشد موقتی است. یادتان باشد اجرای فرایند اورکلاک، سلامت سخت افزارهای لپ تاپ شما را تهدید خواهد کرد.

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

دلیل پریدن بایوس لپ تاپ شاید Failed Device باشد

مشکل پریدن بایوس لپ تاپ لنوو به واسطه این خطا می‌تواند در زمان اتصال یک سخت افزار جدید به لپ تاپ رخ دهد. مانند اضافه شدن یک هارد دیسک جدید و یا یک فلش مموری و یا حتی یک درگاه USB به لپ تاپ. اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا اتصال فلش مموری یا هارد دیسک، می‌تواند مشاهده این خطا را به دنبال داشته باشد؟

باید بگوییم در شرایط عادی اتصال این سخت افزارها مشکلی برای سیستم ایجاد نخواهد کرد. اما اگر این تجهیزات معیوب باشند، خطای Failed Device را در بایوس مشاهده نمایش داده می‌شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم اگر در زمان راه اندازی سیستم با این خطا مواجه شدید، به آخرین قطعه سخت افزاری متصل شده به لپ تاپ لنوو خود شک کنید. در ادامه آن را از سیستم جدا کرده و دوباره سیستم را راه اندازی کنید. اگر با این خطا مواجه نشدید پس آن قطعه می‌تواند خراب و یا ناپایدار باشد.

اما شاید سخت افزار جدیدی که به لپتاپ متصل کردید سالم باشد. در این که با خطای مواجه می‌شوید،  مشکل را ناسازگاری سخت افزار جدید با سیستم لپ تاپ شما معرفی خواهد شد. برای این کار می‌توانید سخت افزار را به سیستم دیگری متصل کنید. در ادامه عملکرد در سیستم دیگر را بررسی کرده و مشکل ناسازگاری قطعه با لپ تاپ خود  را ریشه یابی کنید.

دلیل پریدن بایوس لپ تاپ شاید Boot Device Error باشد

در کنار سفت افزار بایوس Bios، میان افزار دیگری نیز وجود دارد که سیستم‌های مدرن برای انتقال به سیستم عامل از آن استفاده می‌کنند. آن UEFI نامیده می‌شود که از بایوس به مراتب قدرتمند‌تر است. بایوس به هدف نگهداری داده‌ها و اطلاعات، از پارتیشن‌های MBR ( Master Boot Record ) استفاده می‌کند. اما UEFI برای ذخیره اطلاعات از پارتیشن‌های GUID (GPT) بهره می‌گیرد. پارتیشن‌های GPT نسبت به پارتیشن‌های MBR قدرتمند‌تر بوده و از شرایط بهتری برخوردارند.

در مادربردهای سیستم‌های مدرنی که از میان افزار UEFI استفاده می‌کنند، مشاهده خطاهای پریدن بایوس لپ تاپ لنوو مانند خطای Boot Device Error، عادی شده است. در این نوع از مادربورد‌ها، بوت شدن سیستم و سخت افزارها با استفاده از میان افزار UEFI بوده و این حالت برای این سیستم‌ها از قبل تعیین شده است. اما تنظیماتی وجود دارد که می‌توان شرایط تغییر میان افزار را در زمان اتصال سخت‌ افزار جدید به سیستم تغییر داد.

نحوه تغییر میان افزار در مادربرد‌های جدید

با این شرایط این امکان وجود دارد که در زمان بوت شدن درایو هارد دیسک و یا یک درایو DVD در محیط UEFI، وضعیت ناموفق باشد. در این حالت شما با وضعیت پریدن بایوس لپ تاپ لنوو و مشاهده خطای Boot Device Error روبرو خواهید شد. پس لازم است که نسبت به انتخاب نوع میان افزار در درایو DVD  و هارد دیسک دقت لازم را داشته باشید. از طرف دیگر اینکه با کدام یک قرار است سیستم شما بوت شود هم مهم است. پس قبل از راه اندازی مجدد سیستم، آگاهی لازم را نسبت به نوع میان افزار و نوع مسیری که قرار است سیستم بوت شود کسب نمایید.

برای همین منظور طبق تصویر بالا، زمانی که سیستم شما از مادربورد‌های جدید استفاده می‌کند، می‌توانید به این منو دسترسی داشته باشید. در این محیط بخشی از دسترسی‌ها به امکانات مادربرد‌های قدیمی نیز وجود دارد. به وسیله کلید‌های جهت نما به سمت پایین منقل شوید. در این حالت به انواع گزینه‌های بوت دسترسی خواهید داشت. اگر هدف شما بوت از طریق درایو DVD است، می‌توانید به راحتی گزینه DVD Boot را برگزینید.

در این حالت نکته مهم این است که توجه داشته باشید در بالای لیست، واژه UEFI دیده نشود. همین شرایط را برای درایو هارد دیسک نیز اعمال کنید. پس از اعمال این تنظیمات با اولین راه‌اندازی مجد سیستم، باید درایو هارد دیسک و یا درایو DVD بدون وقفه و ایرادی بوت شود.

در این صفحه برای شما شرایط اعمال Quick Boot یا بوت سریع نیز وجود دارد. با انتخاب این حالت می‌توانید سخت افزار مد نظر را برای بوت انتخاب کنید.

روش رفع خطا Boot Device Error:

در ابتدا با توجه به نکات گفته شده در مقاله  بایوس لپتاپ لنوو، وارد محیط بایوس سیستم در لپ تاپ لنوو شوید.

اگر بخواهید به حالت پیشرفته دسترسی داشته باشید، می‌توانید با انتخاب کلید F7 این شرایط را فراهم آورید.

پس از ورود به منوی Boot، صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید. در این حالت به منوی درایو   DVD و هارد دیسک دسترسی خواهید داشت.

بررسی کنید که موارد اولیه موجود برای بوت، از نوع میان افزار UEFI نباشند.

در گام آخر، به هدف ذخیره‌سازی و راه‌اندازی مجد، کلید F10 را بفشارید یا می‌توانید گزینه Save and Reset را برگزینید.

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

دلیل پریدن بایوس لپ تاپ شاید CPU Fan Error باشد

شاید مواقعی پریدن بایوس لپ تاپ لنوو به خرابی در فن CPU مربوط شود. این شرایط به کاهش سلامت فن مربوط است. با توجه به این خطا، فعالیت فن پردازنده کند شده و شرایط خرابی و مشاهده خطا در عملکرد CPU را به دنبال خواهد داشت. در مواقع دیگر نیز احتمال دارد نوسانات برق و خاموشی ناقص سیستم شرایط را برای بروز این خطا فراهم کند.

روش رفع خطا CPU Fan Error:

به محیط تنظیمات بایوس وارد شوید. شرایط فعال بودن فن CPU را از طریق مراجعه به تب Monitor بررسی نمایید. در این قسمت می‌توانید به همه تنظیمات فن دسترسی داشته باشید. دقت کنید که آیا عملکرد فن فعال است یا با خطا مواجه شده است. پیشنهاد ما خاموش کردن سنسور فن در بایوس است. برای دریافت آگاهی بیشتر، می‌توانید به دفترچه مادربرد نیز مراجعه داشته باشید.

پس از اینکه با خطای CPU Fan Error مواجه شدید در محیط نب Monitor، به صورت دستی همه سنسورهای مربوط به سرعت انجام کار در فن CPU را خاموش کنید. در آخر با فشردن کلید F1، تنظیمات اعمال شده را ذخیره کرده و بایوس را بارگذاری کنید.

رفع خطای پریدن بایوس با آپدیت بایوس لپ تاپ لنوو

ابتدا لازم است که ورژن بایوس سیستم مشخص شود. برای این کار طبق تصویر زیر، کلید‌های ترکیبی Windows+R را بفشارید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

با این کار به پنجره Run دسترسی خواهید داشت. پس از آن عبارت (msinfo32 ) را در فیلد مخصوص وارد کنید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

مرحله بعد شاهد خواهید بود که پنجره System Information برای شما نمایش داده می‌شود. در این محیط طبق تصویر زیر می‌توانید اطلاعات سیستم لپ تاپ خود را مشاهده کنید. در قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده (BIOS Version/Date )، نسخه بایوس لپ تاپ لنوو شما و تاریخ انتشار معرفی شده است.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

پس از اینکه ورژن بایوس سیستم را متوجه شدید، در این مرحله باید نسبت به آپدیت بایوس به سایت اصلی کمپانی مادربرد لپ تاپ لنوو خود مراجعه نمایید. در این سایت می‌توانید با سرچ نام مادربرد، شرایط آپدیت را با توجه به مراحل زیر دنبال کنید.

ابتدا به قسمت پشتیبانی سایت اصلی کمپانی مادربرد لپ تاپ لنوو مراجعه کنید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

با توجه به تصویر زیر، مدل لپ تاپ را سرچ کنید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

بعد از پیدا کردن مدل لپ تاپ، به قسمت Driver & Tools مراجعه کرده و در ادامه سیستم عامل لپ تاپ را برگزینید.

در گام بعدی لازم است که جدیدترین نسخه BIOS را دانلود کنید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

فایل بایوس دانلود شده به صورت فشرده خواهد بود. آن را Extract کنید. این فایل را در یک فلش ذخیره کنید.

آغاز فرایند آپدیت بایوس در لپ تاپ نوو

سیستم را ری استارت کرده و به محیط بایوس وارد شوید. توجه داشته باشید که در تمام مراحل پس از راه‌اندازی لپ تاپ، برق سیستم را از طریق کابل تامین نمایید.

پس از ورود به محیط بایوس، به قسمت Advanced مراجعه نمایید. در ادامه از لیست موجود مورد Start Easy Flash  را انتخاب نمایید.

 

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

پریدن بایوس لپ تاپ لنوو

 

حالا برای انتخاب درایو، فلش را انتخاب کنید.

در بین محتویات فلش، فایل مربوط به BIOS را سلکت کرده و در ادامه Yes را انتخاب کنید.

مشاهده خواهید کرد که مراحل آپدیت بایوس لپ تاپ لنوو به هدف رفع خطاهای پریدن بایوس لپ تاپ لنوو آغاز خواهد شد. این فرایند در زمان کوتاهی به اتمام خواهد رسید. در انتهای کار، لپ تاپ خود را ری استارت نمایید.

سوالات متداول

چقدر خطاهای بایوس سلامت لپ تاپ لنوو را تهدید می‌کند ؟

این خطاها همه از دلایل مشخصی برخوردارند. برای هرکدام راه حل کاربردی وجود دارد. به همین خاطر می‌توان با رعایت نکات و توجه به خطای نمایش داده شده، مشکل را برطرف نمود.

اگر فن CPU را خاموش شود، آیا پردازنده خراب نمی‌شود ؟

این کار بسیار تخصصی است. اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید به هیچ عنوان خودسرانه عمل نکنید. رفع خطای پریدن بایوس لپ تاپ لنوو مربوط به فن پردازنده را بهتر است از طریق نمایندگی تعمیرات لپ تاپ لنوو دنبال کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد مهم‌ترین مشکلاتی که می‌تواند شرایط پریدن بایوس لپ تاپ لنوو را ایجاد نماید، معرفی شد. در ادامه راه‌حل برای رفع آن خطا نیز گفته شده است. اما بهترین کار برای رفع مشکل به دلیل حساسیت موجود در لپ تاپ لنوو، مراجعه به نمایندگی لپ تاپ لنوو است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>