دکمه بوت لپ تاپ لنوو

دکمه بوت لپ تاپ لنوو

دکمه بوت لپ تاپ لنوو یکی از کلیدهای حیاتی است که وظیفه راه‌اندازی سیستم عامل را بر عهده دارد. این دکمه معمولاً در نزدیکی کیبورد یا بالای آن قرار دارد و با فشردن آن، لپتاپ را روشن می‌کنیم. دکمه بوت به صورت استاندارد بر روی لپتاپ‌های لنوو وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانیم سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را بارگذاری کنیم. به عنوان مثال، هنگامی که بوت می‌کنیم، می‌توانیم از بین سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس یا مکینتاش انتخاب کنیم. دکمه بوت در لپتاپ‌های لنوو از جمله ویژگی‌های مهم است که کاربران برای راحتی و سرعت در اجرای سیستم عامل مورد نیازشان بهره می‌برند.

گفتنی است که در اکثر لپ تاپ‌ها کلید‌هایی مانند f2 یا del یا ESC کاربران را به تنظیمات بایوس لپ تاپ و کلید F12 نیز آنان را به منوی بوت Boot Option ارجاع می‌دهد. اما فشار کلید‌های ESC تا F12 در لپ تاپ‌های لنوو هیچ واکنشی نداشته و صفحه‌ی خاصی را برای شما باز نمی‌کند. حتی فعال شدن کلید‌های تابعی یا Function Keys با کلید Fn در بعضی از لپ تاپ‌های لنوو نیز شما را به صفحه‌ی بایوس لپ تاپ لنوو انتقال نمی‌دهند. (منظور فشار کلید fn و زدن دکمه‌های f12 یا f2 است) البته پیشنهاد می‌دهیم برای یافتن دکمه‌ی بوت لپ تاپ لنوو، اول این کلید‌ها را چه با گرفتن fn و چه بدون fn امتحان کنید اگر نتیجه‌ای حاصل نشد سراغ روش دیگری که در ادامه شرح می‌دهیم بروید.

برای ورود به بایوس لپ‌ تاپ، یا به عبارتی استفاده از دکمه بوت لپ تاپ لنوو، دستگاه را خاموش کرده و کلید NOVO که میان دریچه‌ی فن و جک شارژر لپ‌تاپ قرار گرفته است را فشار دهید؛ به عبارتی در تمام لپ‌ تاپ‌های لنوو دکمه‌ی NOVO یا Onekey Recovery را یافته و فشار دهید. در بعضی از مدل‌ها این کلید کنار دکمه‌ی پاور کارگذاری شده است.

با فشار این کلید در صورتی که لپ تاپ خاموش باشد؛ روشن شده و صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که دارای ۴ گزینه می‌باشد. با کلیک روی گزینه‌ی اول ویندوز به صورت معمولی بالا آمده و گزینه‌ی دوم شما را وارد بایوس لپ تاپ می‌کند. گزینه‌ی سوم امکان انتخاب بوت را به شما داده و با انتخاب گزینه‌ی چهارم هم می‌توانید لپ تاپ را ریکاوری یا به عبارتی به حالت اولیه و تنظیمات پارتیشن کارخانه برگردانید.

دکمه بوت لپ تاپ لنوو
دکمه بوت لپ تاپ لنوو

بوت شدن لپ تاپ لنوو به چه معنی است ؟

در ادامه‌ی مطلب دکمه بوت لپ تاپ لنوو باید بگوییم که بوت شدن عملیات خودکاری است که وقتی یک لپ تاپ را روشن می‌کنید در سیستم انجام می‌پذیرد؛ گفتنی است که این فرآیند تمام سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم جهت بار گذاری صحیحِ سیستم عامل را بررسی کرده و فایل‌هایی را که برای بارگذاری سیستم لازم هستند اجرا می‌نماید. به عبارتی سیستم عامل لپ تاپ یا کامپیوتر بعد از بوت شدن به طور کامل بارگذاری شده و آماده‌ی استفاده می‌شود؛ همچنین مرحله‌ی بعد از بوت، بایوس نام دارد که اگر در این مرحله فرمانی را صادر نکرده یا کلید خاصی را فشار ندهید؛ سیستم از این مرحله عبور و وارد بخش UI، سیستم عامل می‌شود.

منوی بوت لنوو چیست ؟

گفتنی است که منوی در دسترس، هنگام راه اندازی لپ تاپ لنوو را منوی بوت می‌گویند. این منو شامل دستگاه‌های مختلفی از جمله : دی‌وی‌دی، سی‌دی، هارد دیسک و درایو فلش USB، جهت راه‌ اندازی می‌باشد؛ لازم به ذکر است که با وجود اینکه خود لپ تاپ، از قبل در منوی بوت دارای یک سیستم می‌باشد اما همچنان به شما این فرصت را می‌دهد تا سیستم عامل یا برنامه‌های دیگر را بارگیری نمایید. ضمن اینکه هنگام نصب یک سیستم عامل جدید روی دستگاه شخصی، منوی بوت که دکمه‌ بوت لپ تاپ لنوو را نیز شامل می‌شود برای شما بسیار مفید می‌باشد، چرا که فرصت دارید تا لپ تاپ خود را براساس نیاز پیکربندی نمایید.

بوت کردن چند نوع است ؟

در راستای دکمه بوت لپ تاپ لنوو، باید بگوییم که ما دو نوع بوت کردن داریم که در ادامه توضیح مختصری برای هر کدام می‌دهیم.

بوت سخت افزاری یا بوت سرد :

این نوع بوت زمانی اجرا می‌شود که لپ تاپ شما خاموش است و شما کلید پاور رافشار می‌دهید.

بوت نرم افزاری یا بوت گرم :

اجرا شدن این نوع بوت از ری‌استارت شدن سیستم می‌باشد.

روش بوت کردن لپ تاپ لنوو از روی CD یا فلش :

حتما شما هم هنگام مطالعه‌ی مطالب مربوط به دکمه بوت لپ تاپ لنوو، این اصطلاح را که باید سیستم عامل خود را از روی فلش، CD یا هر حافظه‌ی خارجی دیگری بوت کنید بارها شنیده‌اید؛ در این روش بوت کردن، سیستم لپ تاپ لنوو، از روی فایل‌های موجود روی CD یا فلش اقدام به بوت کردن خود می‌نماید؛ البته نا گفته نماند که تمامی CD و فلش‌ها قابل بوت کردن نبوده و لازم است که اول سیستم عامل آماده‌ی نصب را روی CD رایت کنید یا فلش را از طریق یک نرم افزار قابل بوت کردن نمایید.

روش بوت کردن لپ تاپ لنوو :

حالا که در مقاله‌ی مربوط به دکمه بوت لپ تاپ لنوو، با معنی بوت کردن و دلیل استفاده از این فرآیند آشنا شدیم؛ بهتر است که روش بوت کردن لپ تاپ لنوو را نیز بیاموزیم. جهت تغییر شیوه‌ی بوت کردن سیستم، در لپ تاپ‌های گوناگون، لازم است وارد منوی مخصوص به آن شوید که این روش برای هر برند متفاوت می‌باشد؛ اصولاً در بیشتر برند‌ها از کلید‌های میانبری مانند F12 استفاده می‌شود. لازم به ذکر است روش بوت کردن لپ تاپ لنوو، از دیگر برندها کمی متفاوت بوده و برای جواب این سوال که لپ تاپ لنوو را چگونه بوت کنیم باید اول نسل لپ تاپ را مشخص کنید.

بوت کردن لپ تاپ‌های قدیمی برند لنوو :

دکمه بوت لپ تاپ لنوو
دکمه بوت لپ تاپ لنوو

گام اول : شیوه‌ی بوت کردن لپ تاپ لنوو در این حالت به این صورت است که بعد از نمایان شدن لوگوی لنوو دکمه‌ی ESC را فشار می‌دهیم؛ حالا با استفاده از کلید‌های جهت روی گزینه‌ی Enter Setup رفته و کلید Enter را فشار می‌دهیم.

گام دوم : بعد از اینکه وارد محیط بایوس شدیم؛ گزینه‌ی Secure Boot Menu را از طریق منوی Security انتخاب می‌نماییم.

گام سوم : منوی secure Boot Control را روی حالت Disabled می‌گذاریم.

گام چهارم : حالا با استفاده از کلید‌های جهت روی منوی Boot رفته و گزینه‌ی Launch CSM را روی حالت Enabled بگذارید.

گام پنجم : در آخر جهت تکمیل روش بوت کردن لپ تاپ لنوو قدیمی ، روی منوی Save & Exit بروید و گزینه‌ی Save Changes and Exit را انتخاب نمایید.

بوت کردن لپ تاپ‌های جدید برند لنوو :

دکمه بوت لپ تاپ لنوو
دکمه بوت لپ تاپ لنوو

راه اول : با استفاده از کلید NOVO :

جهت استفاده از دکمه بوت لپ تاپ لنوو و این روش بوت کردن لپ تاپ، لازم است که سیستم شما خاموش باشد. حالا کلید NOVO را فشار داده و نگه دارید تا منوی بایوس برای شما باز گردد. عموماً این کلید کارامد کنار دکمه‌ی پاور قرار دارد. همانطور که در مطالب بالا گفتیم بعد از باز شدن منوی بایوس چهار گزینه‌ی زیر در اختیار شما قرار میگیرند که کارایی آنها به این صورت است

  • Normal Startup : با انتخاب کردن این گزینه سیستم شما روش عادی بوت شدن را طی کرده و به روش معمول اجرا می‌شود و سیستم عامل بالا می‌آید.
  • BIOS Setup : می‌توانید با استفاده از این گزینه وارد منوی بایوس سیستم خود شوید.
  • Booting Menu : منو بوت با استفاده از این گزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  • System recovery : در صورت بروز مشکل، برای بازیابی سیستم خود می‌توانید از این گزینه بهره‌مند شوید.

لازم است شما گزینه‌ی Boot Menu را انتخاب کرده و بعد از وارد شدن به این منو، حافظه‌ی خارجی سیستم عامل که آماده‌ی نصب می‌باشد را به عنوان درایو جدید بوت انتخاب نمایید؛ در صورتی که از DVD جهت نصب ویندوز استفاده می‌کنید گزینه‌ی DVD-RW را انتخاب نمایید.

راه دوم : استفاده از کلید منو بوت :

همانطور که گفتیم روش بوت کردن لپ تاپ‌های لنوو، با توجه به مدل‌های مختلف این کمپانی متفاوت می‌باشد؛ بنابراین جهت استفاده از دکمه بوت لپ تاپ لنوو در این روش این روش بعد از اینکه سیستم را روشن کردید؛ قبل از اینکه سیستم عامل به طور کامل اجرا شود F12 یا fn+f12 را چند بار پست سرهم فشار داده تا بدین صورت وارد محیط بایوس بشوید. حالا گام به گام مانند روش اول پیش رفته و سیستم عامل جدید خود را نصب نمایید.

منوی بوت در مقابلBoot Sequence :

یکی از سوالاتی که در پروسه‌ی شناخت دکمه بوت لپ تاپ لنوو، ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که آیا منوی بوت و Boot Sequence یکی است ؟ جواب این سوال خیر است؛ چرا که منوی بوت به شما این امکان را می‌دهد که هنگام بوت شدن لپ تاپ تصمیم بگیرید که از چه بوتی استفاده نمایید. اما Boot Sequence، تنظیماتی است که می‌تواند در منوی بایوس به لپ تاپ بگوید که به چه ترتیبی در لیست بوت داده شده عمل کند. به این صورت که هر وقت لپ تاپ به طور خودکار و بدون دخالت کاربر راه اندازی می‌شود Boot Sequence را دنبال می‌کند. اگر مایل هستید از این گزینه در منوی بوت استفاده نمایید؛ لازم است کلید خاصی را فشار داده تا به منو رسیده و سپس گزینه‌ی بوت را انتخاب نمایید.

چگونه لپ تاپ لنوو را وقتی که غیر قابل بوت است بوت کنیم ؟  

 در ادامه‌ی مطالب مربوط به دکمه بوت لپ تاپ لنوو باید بگوییم همانطور که می‌دانید در ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۸، در منوی بوت فقط Windows Boot Manager ، است با این حالی گاهی ممکن است با خطای BOOTMGRS is missing یا دیگر مشکلاتی که باعث راه اندازی نشدن لپ تاپ می‌شوند مواجه شویم. در این صورت نمی‌توانید وارد منوی بوت شوید؛ راه حل کردن مشکل چیست ؟ در این حالت شما دو راه دارید که در ادامه به شرح هر یک از آنها می‌پردازیم.

راه اول : لپ تاپ خود را از MiniTool Bootable Media بوت کنید.  

اگر دستگاه لنووی شما به هر دلیلی غیر قابل بوت شده است؛ می‌توانید با استفاده از برنامه‌های قابل بوت از طریق USB/CD/DVD آن را راه اندازی نمایید. که می‌توانید آن را با استفاده از MiniTool Partition Wizard Pro یا نسخه‌های پیشرفته تر ایجاد نمایید. بعد از اینکه MiniTool Bootable Media را دانلود و روی رایانه نصب کردید؛ برای اینکه به درستی اجرا شود مراحل زیر را طی نمایید.

  1. درایو فلش USB را به لپ‌ تاپ وصل کنید و بعد از آن MiniTool Partition Wizard را اجرا نمایید تا بدین صورت رابط اصلی آن را دریافت کنید.
  2. در گوشه‌ی سمت راست، بالای پنجره، روی ویژگی Bootable Media کلیک نمایید.
  3. جهت ادامه دادن دستورالعمل‌هایی که روی صفحه است را ادامه داده و در پنجره‌ی MiniTool Media Builder روی کلمه‌ی Next کلیک نمایید.
  4. USB Flash Disk را در پنجره‌ی درخواست شده انتخاب نمایید. اگر درایو دارای داده باشد یک پنجره‌ی هشدار دریافت خواهید کرد که به شما می‌گوید در طول فرآیند ایجاد رسانه داده‌های روی دیسک USB از بین می‌روند. در صورتی که قبلاً از اطلاعات یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرده‌اید روی گزینه‌ی Yes کلیک نمایید.
  5. بعد از پایان رسیدن فرآیند، روی کلید Finish کلیک نمایید.
  6. حالا USB را جدا کرده و به لپ تاپ غیر قابل بوت متصل نمایید. سپس آن را ری‌ستارت کرده و وارد تنظیمات بایوس شوید. USB قابل بوت را به عنوان اولین دستگاه بوت تنظیم کرده و بعد از تغییرات را ذخیره نمایید.
  7. در این مرحله پنجره‌ای مشاهده می‌کنید که می‌توانید به راحتی آن را دنبال کرده و به رابط اصلی MiniTool Partition Wizard می‌رسید.
  8. حالا می‌توانید از فواید قدرتمند آن از جمله : تنظیم پارتیشن سیستم به عنوان فعال، بازسازی MBR و همچنین تست جهت رفع مشکل غیر قابل بوت کردن لپ تاپ لنوو استفاده نمایید. برطرف کردن مشکلاتی نظیر پارتیشن غیر فعال سیستم، MBR خراب و دیگر خطاها می‌توانند باعث راه اندازی لپ تاپ شما شوند.

راه دوم : لپ تاپ لنوو را از طریق USB Recovery Drive بوت کنید.

  1. فلش یو‌اس‌بی را به دستگاهی که به درستی کار نمی‌کند وصل کرده و کنترل پنل را باز کنید؛ حالا جهت ادامه روی Recovery کلیک کنید.
  2. گزینه‌ی ایجاد درایو را در لیست ابزار‌های بازیابی پیشرفته انتخاب نمایید.
  3. در درایو بازیابی چک باکس پشتیبان‌گیری از فایل‌های سیستم را انتخاب کرده و روی گزینه‌ی Next بزنید.
  4. درایو فلش USB را که آماده کرده‌اید انتخاب کرده و Next را بزنید.
  5. یک پنجره‌ی هشدار برای شما باز می‌شود با این مضمون که تمام اطلاعات درایو حذف می‌شوند؛ باید مطمئن باشید که هیچ داده‌ی مهمی در درایو فلش وجود نداشته یا از آن کپی تهیه شده است؛ سپس روی گزینه‌ی Create کلیک نمایید.
  6. درایو بازیابی به طور خودکار ایجاد شده، توجه داشته باشید ممکن است فرآیند کمی زمان‌بر باشد صبورانه ادامه دهید و از متوقف کردن کار بپرهیزید. بعد از پایان ساخت درایو روی گزینه‌ی finish کلیک کنید.

نتیجه‌گیری :

در این مقاله همه چیز را درباره‌ی دکمه‌ی بوت لپ‌ تاپ لنوو مطالعه کردیم؛ همچنین دریافتیم بوت شدن لپ تاپ لنوو به چه معنی است و منوی بوت چیست؛ گفتیم که بوت کردن دو نوع است هم سخت افزاری یا بوت سرد و هم نرم افزاری یا بوت گرم، روش بوت کردن لپ تاپ لنوو از روی CD یا فلش را نیز شرح دادیم و آموختیم که چگونه می‌توانیم لپ تاپ لنوو را وقتی که غیر قابل بوت است بوت کنیم. لازم به ذکر است که که در صورت بروز هر مشکلی در روند کار می‌توانید از مشاورین حاضر در نمایندگی لنوو مشاوره گرفته یا به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ لنوو، مراجعه نمایید. در پایان اگر در ارتباط با این مقاله سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>