نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ


نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

در اینجا نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ آورده شده است

 

چه در حال خرید لپ تاپ از فروشگاه باشید و چه در حال پیکربندی آن برای سفارش آنلاین، به بهترین درایو ذخیره سازی ممکن نیاز دارید. گرفتن یک درایو حالت جامد سریع (SSD) به جای یک هارد دیسک مکانیکی جیر، کل رایانه شما را بسیار سریعتر می کند، اما آیا می توانید آن را بپردازید -- و آیا فضای کافی برای همه فایل های شما خواهد داشت؟ به علاوه، حتی اگر یک SSD را انتخاب کنید، همه آنها به یک اندازه سریع نیستند.

قبل از خرید لپ تاپ ، ایده خوبی است که سوالات زیر را در مورد فضای ذخیره سازی در نظر بگیرید.

SSD یا هارد؟

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

تجهیز لپ‌تاپ به SSD برای عملکرد کلی مهم‌تر از داشتن یک پردازنده سریع‌تر است، زیرا حتی یک SSD آهسته سه تا چهار برابر سریع‌ترین هارد مکانیکی است.

اگر بخواهید یک هارد دیسک را باز کنید (این کار را نکنید، زیرا آن را می شکند)، بازوی فلزی کوچکی را می بینید که روی یک بشقاب چرخان کشیده شده است. و درست مانند یک پخش کننده ضبط قدیمی، بازو داده ها را (به جای صداها) از رسانه های در حال چرخش می خواند. فرقی نمی کند هارد دیسک شما با ۵۴۰۰ دور در دقیقه بچرخد یا ۷۲۰۰ دور در دقیقه، در مقایسه با SSD که مجموعه ای از تراشه های حافظه فلش است که داده ها را در داخل سیلیکون جابجا می کند، ذاتاً محدود است. حتی اگر به طور مرتب هارد دیسک خود را در ویندوز ۱۰ یکپارچه سازی کنید ، از مزایای سرعت SSD بهره نخواهید برد.

 

پخش صدا

عملکرد افزوده شده یک SSD بر چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند تأثیر می گذارد: راه اندازی برنامه ها، باز کردن فایل ها، جابجایی بین وظایف و راه اندازی. در Dell Inspiron 15 5000 ، ۳۱٫۹ ثانیه طول کشید تا Microsoft Word روی هارد دیسک باز شود اما فقط ۱٫۸ ثانیه با SSD. در همان لپ تاپ، مرورگر کروم در ۱۴ ثانیه و اکسل در ۱۹٫۹ ثانیه با هارد دیسک معمولی و به ترتیب تنها ۱٫۱ و ۱٫۸ ثانیه با SSD راه اندازی شدند.

با این حال، شکی نیست که لپ‌تاپ‌های دارای SSD داخلی گران‌تر هستند. ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌هایی که با SSD دیده‌ایم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت دارند، اما بسیاری از آن‌ها با درایوهای نسبتا کوچک ۲۵۶ گیگابایتی بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. در همین حال، شما می توانید یک لپ تاپ کاملا کاربردی با یک هارد دیسک سنتی با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار تهیه کنید.

خط آخر: اگر امکان خرید لپ‌تاپ با SSD را دارید، بخرید. اگر به دلایل بیشتری نیاز دارید که چرا باید لپ تاپ با SSD بخرید ، ما آنها را دریافت کردیم.

واقعاً به چه مقدار فضای ذخیره سازی محلی نیاز دارید؟

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

کوچکترین اندازه رایج SSD فقط ۱۲۸ گیگابایت است که حدود ۲۵ درصد از ظرفیت هارد دیسک های ۵۰۰ گیگابایتی است که در بسیاری از لپ تاپ های ارزان قیمت پیدا می کنید. شما به راحتی می توانید ویندوز ۱۰ (۲۰ گیگابایت)، آفیس ۳۶۵ (۳ گیگابایت)، کروم (کمتر از ۵۰۰ مگابایت نصب شده) و حتی فتوشاپ (۳٫۱ گیگابایت) را روی چنین درایوی قرار دهید، اما لحظه ای که شروع به کار با فایل ها یا حتی اجرای به روز رسانی های ویندوز می کنید، درایو به سرعت پر می شود همچنین مهم است که توجه داشته باشید، اگر SSD شما بیش از ۷۵ درصد پر باشد، عملکرد ممکن است آسیب ببیند.

برخی از لپ‌تاپ‌های بازی این معضل گران قیمت را با داشتن SSD برای برنامه‌های کلیدی و هارد دیسک برای داده‌ها حل می‌کنند. بیشتر نوت‌بوک‌های مصرف‌کننده و تجاری فضایی برای درایوهای ذخیره‌سازی چندگانه ندارند، اما هارد دیسک‌های USB خارجی ۱ ترابایتی کمتر از ۶۰ دلار قیمت دارند.

خط پایانی: حداقل ۲۵۶ گیگابایت SSD یا ۵۱۲ گیگابایت در صورت انجام کارهای سنگین ذخیره سازی، دریافت کنید.

انواع SSD: SATA یا PCIe NVMe؟

هارد دیسک های معمولی از همان رابط SATA (معروف به SATA 3) به عنوان هارد دیسک های مکانیکی استفاده می کنند، اما این اتصال به حدود ۵۵۰ مگابایت در ثانیه محدود می شود، که هنوز هم چهار یا پنج برابر پهنای باند استفاده از هارد دیسک است. با این حال، برخی از لپ‌تاپ‌های گران‌تر از درایوهای مبتنی بر استاندارد PCIe-NVMe استفاده می‌کنند که گاهی اوقات فقط به عنوان NVMe یا PCIe ذکر می‌شود، اما همان چیزی است.

سریعترین SSDهای PCIe-NVMe موجود در بازار از نظر تئوری می توانند با سرعت چهار یا پنج برابر سرعت یک واحد SATA بخوانند و بنویسند، اما اکثر درایوهای PCIe-NVMe که ما آزمایش می کنیم ۱٫۵ تا سه برابر سریعتر از یک درایو SATA معادل هستند. در جایی که یک SSD معمولی SATA ممکن است در تست انتقال فایل لپ تاپ سرعتی بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ مگابایت بر ثانیه داشته باشد، که شامل خواندن و نوشتن ۴٫۹۷ گیگابایت فایل به طور همزمان است، یک SSD معمولی PCIe-NVMe بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواهد داشت. برخی از سیستم‌های بازی سطح بالا دارای SSD‌های دوگانه PCIe-NVMe هستند که با هم در آرایه‌ای RAID کار می‌کنند، و اینها می‌توانند در تست ما نرخی بیش از ۱۰۰۰ مگابایت در ثانیه داشته باشند.

متأسفانه، همه SSD های PCIe-NVMe یکسان ساخته نمی شوند. به عنوان مثال، ThinkPad Yoga 370 که ما آزمایش کردیم، دارای یک SSD توشیبا PCIe با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت بود که در آزمایش ما تنها ۱۴۵٫۷ مگابایت بر ثانیه را مدیریت کرد، که کمتر از اکثر سیستم‌های مبتنی بر SATA است. به عنوان یک مصرف کننده، بهترین شرط شما این است که بررسی های معیاری مانند ما را بررسی کنید تا ببینید درایو لپ تاپ بالقوه شما چگونه عمل می کند.

هنگام خرید لپ‌تاپ، معمولاً بین پیکربندی‌های SATA و PCIe SSD با ظرفیت یکسان انتخابی ندارید، اگرچه درایوهای PCIe قیمت بیشتری دارند و در لپ‌تاپ‌های گران‌تر عرضه می‌شوند. مدل پایه Dell XPS 13 با ۱۲۸ گیگابایت SATA SSD ارائه می‌شود و شرکت برای ارتقاء SSD PCIe 256 گیگابایتی ۱۰۰ دلار دریافت می‌کند (گزینه ۲۵۶ گیگابایتی SATA وجود ندارد).

خط پایانی: یک SSD NVMe-PCIe در صورتی که بتوانید آن را بپردازید، بسیار خوب است.

در مورد ذخیره سازی eMMC (معروف به حافظه eMMC) چطور؟

برخی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار (فکر می‌کنید کمتر از ۳۰۰ دلار ) با نوعی حافظه ذخیره‌سازی حالت جامد به نام eMMC (کارت چند رسانه‌ای تعبیه‌شده) عرضه می‌شوند که معمولاً در ظرفیت‌های ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی است.

در حالی که SSD ها دارای تراشه های کنترل کننده قدرتمند و حافظه فلش NAND سریع هستند، درایوهای eMMC به گونه ای ساخته شده اند که ارزان هستند و از قطعات مشابه کارت SD یا USB استفاده می کنند. هنگام خرید لپ‌تاپ زیر ۵۰۰ دلاری، برگه مشخصات را به دقت بخوانید، زیرا گاهی اوقات شرکت‌ها لپ‌تاپ‌هایی با eMMC را به‌عنوان ذخیره‌سازی «حالت جامد» یا «فلش» تبلیغ می‌کنند.

با وجود اینکه هیچ قطعه متحرکی ندارد، حافظه eMMC اغلب کندتر از یک هارد دیسک است. برای مثال، HP Stream 11 دارای eMMC فایل‌ها را در تست ما با سرعت ۵۰٫۴ مگابایت بر ثانیه کپی می‌کرد، در حالی که Dell Inspiron 15 دارای هارد دیسک دارای سرعت ۸۳٫۴ مگابایت بر ثانیه بود. با این حال، حافظه eMMC سبک‌تر، بادوام‌تر است و از قدرت کمتری نسبت به هارد دیسک استفاده می‌کند، به همین دلیل است که در نوت‌بوک‌های کوچک و ارزان‌قیمت و Chromebook محبوب است.

خط آخر: حافظه eMMC کند است و فقط در لپ تاپ های ارزان قیمت زندگی می کند. SSD نیست.

SSD M.2 چیست و آیا به آن نیاز دارم؟ در مورد یک SSD 2.5 اینچی چطور؟

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

گاهی اوقات سازندگان لپ تاپ SSD را در یک سیستم به عنوان M.2 یا ۲٫۵ اینچی برچسب گذاری می کنند. این عناوین به اندازه فیزیکی، شکل و رابط روی درایو اشاره دارد، نه به عملکرد آن. بنابراین، تا زمانی که قصد ارتقای لپ تاپ خود را در آینده نداشته باشید، نباید اهمیتی برای طراحی SSD نداشته باشید.

یک SSD 2.5 اینچی، رایج‌ترین نوع، به اندازه و شکل یک هارد دیسک مکانیکی است که به آن اجازه می‌دهد در همان محل‌های درایو قرار بگیرد، که برای تولیدکنندگان و ارتقا دهندگان خانه راحت است. با این حال، از آنجایی که SSD ها به جای صفحات مغناطیسی از تراشه استفاده می کنند، می توانند فضای بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک اشغال کنند. اس اس دی های M.2 حافظه های باریکی هستند که شباهت زیادی به حافظه های رم DIMM دارند و به شکاف های روی مادربرد می آیند.

لپ تاپ با SSD M.2 ممکن است از رابط SATA یا رابط سریعتر PCIe-NVMe استفاده کند. اگر سازنده ای درایو را با عنوان M.2 256GB SSD برچسب گذاری می کند و PCIe را ذکر نمی کند، فرض کنید که SATA است که سرعت آن را با یک SSD 2.5 اینچی برابر می کند. هر نوع که می گیرید، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت لپ تاپ را باز کنید و به اسلات دسترسی داشته باشید، می توانید یک SSD M.2 را ارتقا دهید.

خط آخر: نگران فرم فاکتور درایو خود نباشید.

آیا باید بعداً فضای ذخیره‌سازی خود را ارتقا دهم؟

تقریباً همیشه سازندگان لپ‌تاپ برای جابه‌جایی از هارد دیسک به SSD یا SSD کوچک به SSD بزرگ بیشتر از هزینه خرید درایو خود در بازارهای اضافی هزینه می‌گیرند. برای مثال، می‌توانید با خرید یک SSD با ظرفیت کمتر از ۱۵۰ دلار، آن را به ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهید، در حالی که پیکربندی سفارشی آن ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه دارد. با این حال، هر لپ‌تاپ قابل ارتقا نیست، بنابراین می‌توانید گارانتی خود را باطل کنید، و اگر نمی‌دانید در حال انجام چه کاری هستید، به رایانه‌تان آسیب بزنید.

با این حال، اگر شما یک فرد نسبتاً آگاه به فناوری هستید، ممکن است بخواهید قبل از خرید لپ‌تاپ، میزان فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ را در نظر بگیرید. می توانید با مراجعه به ابزار Crucial's Advisor متوجه شوید که آیا یک نوت بوک قابل ارتقا است یا خیر و نوع اس اس دی آن (M.2 یا ۲٫۵ اینچی، SATA یا NVMe-PCIe)

خط آخر: انجام ارتقاء خود می تواند در هزینه صرفه جویی کند اما از خطرات آن آگاه باشید. اگر مطمئن نیستید که چگونه هارد لپ تاپ خود را به تنهایی به یک اس اس دی ارتقا دهید، ممکن است بخواهید این کار را به متخصصان بسپارید.

سخن نهایی

اگر بودجه شما اجازه می دهد، باید به جای هارد مکانیکی یک لپ تاپ با حداقل ۲۵۶ گیگابایت SSD خریداری کنید. یک SSD NVMe-PCIe معمولاً عملکرد خوبی را نسبت به درایو SATA معمولی افزایش می‌دهد، اما به شرطی که در سیستمی در دسترس باشد که می‌توانید هزینه آن را بپردازید.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>