مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

همانطور که می‌دانید یکی از فاکتور‌های مهم و قابل توجه کاربران برای انتخاب و خرید لپ تاپ مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو می‌باشد. گفتنی است گاهی اوقات ممکن است تایمی که دستگاه برای شارژ شدن نیاز دارد به دلایل مختلف بیشتر شود و این موضوع شما را نگران کند که لپ تاپ شارژ نمی‌گیرد یا فرآیند آن با سرعت نرمال و ایده‌آل پیش نمی‌رود. نا گفته نماند که مدت زمانی که برای شارژ شدن باتری لپ تاپ به طور کامل نیاز است به عوامل مختلفی از جمله نو یا قدیمی بودن دستگاه، سلامت و سن باتری، شرایط ایده‌آل شارژر و آداپتور لپ تاپ، نوع باتری و همچنین برند و مدل لپ تاپ بستگی دارد و تمام مواردی که ذکر شد می‌توانند روی تایمی که شارژ لپ تاپ فول می‌شود تاثیر گذار باشند.

لازم به ذکر است که در برخی برند و مدل های لپ تاپ، مدت زمانی که برای شارژ شدن کامل سیستم نیاز است نمایش داده می‌شود اما این تایم می‌تواند در سیستم‌ها و شرایط مختلف متفاوت باشد. مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو، که برای لپ تاپ روشن یا در حال استفاده نیاز است قاعدتاً بیشتر از حالت معمول آن می‌باشد و زمانی که سیستم در حالتی است که کمترین کار را انجام می‌دهد با سرعت بالاتری شارژ شده و مدت زمان کوتاه‌تر و سریع‌تری نیاز دارد. به عنوان مثال سریع‌ترین حالت ممکن برای شارژ گرفتن باتری لپ تاپ زمان خاموشی آن می‌باشد. از دیگر نکات مهمی که در تایم شارژ گرفتن دستگاه تاثیر بسزایی دارد اندازه‌ی باتری و مقدار ولتاژ آن است؛ از آنجایی که ولتاژ بعضی از باتری‌های نسبت به بقیه بیشتر می‌باشد در نتیجه مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو بیشتر می‌شود.

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو
مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

اهمیت باتری و شارژ لپ تاپ :

گفتنی است که اکثر کاربران هنگام خرید کامپیوتر بیشترین توجه را به قیمت، قدرت سیستم، مدل دستگاه و قابلیت‌های آن دارند و در زمینه‌ی باتری حساسیت کمتری نشان می‌دهند؛ اما برای خرید لپ تاپ موضوع فرق کرده و کاربران نگاه ویژه‌ای به مشخصات باتری، قدرت آن و مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو نیز دارند. مقدار زمان نگهداری شارژ باتری لپ تاپ به چگونگی استفاده از آن نیز بستگی دارد. لازم به ذکر است که میزان نگهداری شارژ لپ‌ تاپ از خیلی جهات برای کاربران حائز اهمیت می‌باشد به ویژه کاربرانی که نیاز دارند تایم زیادی را در خارج از خانه یا محل کار از دستگاه خود استفاده نمایند. یا اینکه قصد رفتن به جایی را دارند که می‌دانند دسترسی راحتی به پریز برق ندارند. از همین رو میزان نگهداری شارژ توسط لپ تاپ مسئله‌ی مهمی می‌باشد. در ادامه به مسائلی که روی نگهداری بهتر و بیشتر شارژ باتری تاثیر دارند می‌پردازیم.

سن باتری لپ تاپ و مدت زمانی که دستگاه را خریده‌اید

 در ادامه‌ی مطلب مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو باید بگوییم که سن باتری و مدت زمانی که لپ تاپ را خریده‌اید جزء اولین مواردی هستند که تاثیر زیادی روی میزان توانایی لپ تاپ در نگهداری شارژ دارند. قاعدتاً هر چقدر که لپ تاپ شما نوتر و جدیدتر باشد در نگه داشتن شارژ نیز توانایی بیشتری دارد و با گذشت زمان و قدیمی‌تر شدن، دستگاه یا استفاده‌ی زیاد از آن،  نگهداری شارژ آن نیز کمتر شده و عمر آن کوتاهتر می‌شود.

مدل لپ تاپ و برند آن :

مدل و برند لپ تاپ یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در میزان نگهداری شارژ دستگاه و همچنین مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو، است. لازم به ذکر است در بعضی از برند‌ها توجه زیادی به باتری و مدت زمان نگهداری شارژ آن می‌شود تا جایی که این موضوع میان بعضی از برند‌ها به عاملی برای رقابت و پیشرفت در طراحی و تولید لپ تاپ‌ها شده است. از سویی دیگر بعضی برند‌ها هم به این موضوع توجه خاصی نکرده و حتی به این نکته که تولیدات آنها توانایی بالایی در نگه داشتن شارژ و قدرت باتری ندارند نیز معروف شده و به عنوان نقطه ضعفی برایشان ثبت گردیده است.

ظرفیت لپ تاپ : 

ظرفیت باتری نیز تاثیر زیادی روی دوام باتری،تایم نگهداری شارژ آن و مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو دارد. همانطور که می‌دانید امروزه اکثر باتری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های نسل جدید از نوع لیتیوم یونی هستند که به صورت کلی هم توان بیشتری دارند و هم قدرت و ماندگاری آنها بالاتر می‌باشد. اما همین باتری‌ها با ظرفیت‌های متفاوتی در لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که توان باتری‌های مورد استفاده در لپ تاپ‌ها با سلول نشان داده می‌شوند و هر چه باتری یک سیستم دارای سلول‌های بیشتری باشد توان آن نیز بیشتر می‌باشد.

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو
مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های نصب شده روی سیستم :

گفتنی است که نرم‌افزار‌های مورد استفاده در لپ تاپ و همچنین نوع برنامه‌هایی که روی سیستم نصب می‌شود تاثیر زیادی روی شارژ نگه داشتن لپ تاپ و مقدار توان و دوام باتری آن و حتی مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو دارند. قطعاً برنامه‌های سنگین روی سیستم مقدار شارژ بیشتری مصرف می‌کنند. یا مثلا زمانی که شما برنامه‌های گرافیکی سنگینی را استفاده و به اجرا در می‌آورید حتما میزان مصرف باتری بیشتر و نگهداری شارژ کمتر می‌شود.

نوع استفاده و طرز کار با لپ تاپ :

این موضوع که طرز استفاده‌ی ما از دستگاه به چه صورت است هم یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در نگهداری شارژ لپ تاپ و مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو دارد؛ اینکه چه مقدار به نکات اصولی و نگهداری صحیح از لپ تاپ توجه داریم و از آن جهت استفاده در چه کار‌ها و مواردی بهره می‌بریم به عنوان مثال اگر دائماً در حال فیلم دیدن یا اجرای بازی‌های سنگین و برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های گرافیکی با لپ تاپ باشیم منطقی نیست که انتظار نگهداری شارژ بالایی را نیز از آن داشته باشیم؛ بدون شک مدت زمان نگهداری شارژ کم شده و باتری زودتر از حالت معمولی خالی می‌شود.

استفاده از شارژر اصلی و اورجینال :

استفاده از شارژر اصلی و اورجینال یکی از موارد مهم طول عمر باتری می‌باشد؛ گفتنی است که شارژر و آداپتور از مهمترین لوازم جانبی لپ تاپ‌ها به شمار می‌روند که برای هر دستگاه با توجه به ظرفیت آن، با یک ولتاژ خاص طراحی می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتی در موراردی که به شارژر خود نیز دسترسی ندارید از شارژر دیگری استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به علت عدم تطابق ولتاژ، توان برقی دستگاه و همچنین باتری دستگاه، مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو را طولانی‌تر از تایم معمول کرده یا عملکرد آن را در طولانی مدت کم کند.

چه زمانی لپ تاپ را به شارژ بزنیم ؟

یکی دیگر از سولات مهمی که معمولاً برای کاربران پیش می‌آید این است که چه زمانی و روی چه درصدی از شارژ بهتر است که دستگاه را به شارژر متصل نماییم. باید بگوییم که عموماً بهترین حالت برای شارژ کردن لپ تاپ این است که آن را روی درصد ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه داریم. یعنی زمانی که شارژ دستگاه به زیر ۴۰ درصد رسید آن را به شارژر وصل کنیم. البته ناگفته نماند گاهی ممکن است هر برندی برای مدل‌های مختلف خود یک پروتکل مشخصی داشته باشد؛ بنابراین این موضوع به مدل و ساختار لپ تاپ نیز بستگی دارد.

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو
مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

نکات مهم در شارژ باتری : 

همانطور که می‌دانید کیفیت لپ تاپ‌های مختلف تاثیر مستقیمی روی کیفیت، دوام باتری و مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو دارند و در ادامه روی این امر که یک لپ تاپ چقدر شارژ نگه می‌دارد نیز تاثیر می‌گذارد. از سویی دیگر تمام لپ تاپ‌ها دارای باتری‌هایی که قابل جدا شدن و خنک سازی باشند نیستند؛ بنابراین لازم است چند نکته را درباره‌ی استفاده‌ی استاندارد از باتری و شارژر در نظر بگیرید تا عمر باتری دستگاه بیشتر شود؛ به عنوان مثال دانستن این نکته که از کجا بفهمیم لپ تاپ شارژ شده، چه موقع آن را شارژ کنیم و.. نکاتی هستند که توجه به آنها عملکرد دستگاه را بهتر و عمر باتری را نیز طولانی‌تر می‌کنند. در همین راستا مهمترین مواردی که هنگام کار با لپ تاپ و و استفاده از باتری باید به آنها توجه شد موارد پایین می‌باشند.

  • به هیچ وجه اجازه ندهید که شارژ باتری لپ تاپ به طور کامل خالی شود بهترین حالت سطح باتری بین ۴۰ تا ۸۰ درصد می‌باشد و در صورتی که شارژ دستگاه کمتر از این حد شد سریع آن را به شارژر متصل نمایید.
  • از داغ نشدن زیاد لپ تاپ مطمئن شده و فن خنک کننده آن را چک کنید تا سالم باشد و به درستی کار کند.
  • تا جایی که می‌توانید برنامه‌های پس زمینه‌ی سنگین را در سیستم بسته و تنظیمات دستگاه را نیز در حالت کم مصرف قرار دهید.
  • برای شارژ کردن دستگاه از شارژ اصلی و استاندارد خود لپ تاپ استفاده نمایید.
  • حتما جهت شارژ دستگاه یک محافظ داشته باشید و از آن استفاده کنید.
  • به هیچ وجه دستگاه خود را در معرض نور مستقیم آفتاب و گرما قرار ندهید.

آیا کار کردن با لپ تاپ در حین شارژ شدن مشکلی دارد ؟

بسیاری از کاربران گمان می‌کنند که کار کردن با لپ تاپ حین اتصال به شارژر مانند کار کردن با گوش‌های هوشمند وقت شارژ گرفتن کار اشتباهی می‌باشد. اما باید بگوییم که در مورد لپ تاپ‌ها به ویژه لپ‌ تاپ‌های نسل جدید، که باتری آنها لیتیوم یونی بوده و جدا نشدنی نیز می‌باشند؛ هنگام اتصال آنها به شارژر ایرادی نداشته و مشکل ساز نمی‌باشد. اما این نکته را نیز مد نظر بگیرید که با هر بار شارژ کردن باتری طول آن عمر آن کم می‌شود. ولی در کل شارژ شدن لپ تاپ ارتباط یا مانعی برای استفاده از آن نبوده و تاثیر منفی در مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو ندارد. لازم به ذکر است که دستگاه‌های مدرن دارای کنترل کننده‌های الکترونیکی هستند و زمانی که باتری پر است شارژ را متوقف می‌کنند.

شارژ شدن بیش از حد لپ تاپ :

یکی دیگر از دغدغه‌های فکری کاربران، شارژ شدن بیش از حد لپ تاپ است از سویی دیگر نیز بعضی از کاربران به اشتباه فکر می‌کنند که با شارژ کردن کامل یا بیش از حد دستگاه می‌تواند مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارد. که این باور کاملاً غلط می‌باشد. اما این سوال که آیا شارژ بیش از حد باتری می‌تواند تاثیر منفی روی کیفیت و عملکرد باتری بگذارد یا خیر از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بگوییم که در ارتباط با باتری‌های قدیمی ممکن بود که شارژ شدن بیش از حد دستگاه و یا اتصال طولانی مدت آن به جریان برق روی باتری تاثیر منفی بگذارد. اما این مورد در رابطه با باتری‌های جدید صدق نکرده و ساختار آنها طوری است که بعد از کامل شدن شارژ و رسیدن به ۱۰۰ درصد، شارژ آنها متوقف شده و تا وقتی که ولتاژ به زیر سطح مشخصی نرسد دوباره شروع به کار نمی‌کند. از همین رو خطری برای شارژ شدن بیش از حد لپ تاپ‌ها وجود ندارد.

آیا باید قبل از شارژ دوباره، باتری کاملاً خالی شود؟

این موضوع نیز یکی دیگر از سوالات رایج کاربران است که در راستای مطالب مربوط به مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو ممکن است پیش بیاید که خوشبختانه جواب آن خیر می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم بیشتر باتری‌های لپ تاپ‌های نسل آخر، لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمری هستند از همین رو طوری طراحی شده‌اند که مقاومت خوبی در بسیاری از چرخه‌های شارژ دارند. طوری که پیش تر نیز گفتیم ثابت نگه داشتن لپ تاپ در برق به معنای آسیب زدن به باتری نبوده و  از آن جایی که باتری‌های لپ تاپ‌ها دارای تعداد کمی از چرخه‌های شارژ- دشارژ هستند؛ این نکته که بگذارید باتری به طور کامل تخلیه شود می‌تواند منجر به کوتاه شدن عمر باتری بشود.

آیا نیاز است لپ تاپم همیشه به برق متصل باشد ؟

باید بگوییم که جواب این سوال نیز خیر می‌باشد. همانطور که گفتیم جهت استفاده‌ی بهینه از باتری لازم است شارژ آن را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید؛ اما لازم به ذکر است که باتری‌های لیتیومی جدید با شارژ کامل عملکرد بهتری دارند. از این رو اجازه ندهید شارژ آن به زیر ۴۰ درصد برسد؛ در این حالت دیگر نیاز نیست باتری همیشه در حالت شارژ گرفتن باشد. زیرا این کار می‌تواند به داغ شدن باتری در بعضی از مدل‌ها نیز منجر شود.

نتیجه گیری :

باتری لپ‌ تاپ یکی از مهمترین قسمت‌های آن است که تاثیر زیادی روی عملکرد دستگاه دارد از همین رو نگهداری درست و استفاده‌ی بهینه از آن امری ضروری به شمار می‌رود. در صورتی که به دلیل عدم کارایی باتری لپ تاپ خود قصد استفاده از یک باتری جدید را دارید حتما جهت تهیه‌ی باتری اصل و اورجینال به نمایندگی لنوو، یا نمایندگی لپ تاپ لنوو مراجعه نمایید. تا ضمن استفاده از مشاوره‌های تخصصی از اجناس اورجینال همراه با ضمانت نامه نیز بهره‌مند شوید. در پایان اگر در ارتباط با این مقاله سوال یا نظری داشتید با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

آیا می‌توانم مدت زمان شارژ باتری را افزایش دهم؟

بله، می‌توانید با استفاده از تنظیمات مصرف انرژی مناسب و مراقبت صحیح از باتری، مدت زمان شارژ باتری را افزایش دهید. همچنین، محدود کردن استفاده از برنامه‌ها و ویژگی‌های مصرف‌کننده انرژی نیز می‌تواند به افزایش عمر باتری کمک کند.

آیا مدت زمان شارژ باتری لپتاپ لنوو برای همه مدل‌ها یکسان است؟

خیر، مدت زمان شارژ باتری لپتاپ لنوو بسته به مدل و سری لپتاپ ممکن است متفاوت باشد. برخی مدل‌ها مجهز به باتری‌های با ظرفیت بالا هستند که مدت زمان شارژ طولانی‌تری را فراهم می‌کنند، در حالی که در برخی مدل‌های دیگر این مدت زمان کمتر است.

آیا استفاده از لپتاپ در حالت شارژ باتری برای مدت زمان طولانی مضر است؟

استفاده از لپتاپ در حالت شارژ باتری برای مدت زمان طولانی به طور کلی مضر نیست. با این حال، توصیه می‌شود هنگام استفاده طولانی مدت از لپتاپ، باتری را از دستگاه خارج نکنید و به جای آن از برق شهری استفاده کنید. همچنین، مهم است توجه کنید که استفاده از برخی ویژگی‌های مصرف‌کننده انرژی مانند صفحه نمایش روشن و صدا می‌تواند مدت زمان عملکرد باتری را کاهش دهد.

4 thoughts on “مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

  • By Reyhaneh - Reply

    سلام، با تشکر از مطالب مفیدتون، بعد از خرید لپتاپ لنوو و اتصالش به برق، چه مدت زمان باید متصل باسه و شارژ بشه؟ بعضی ها ٢۴ساعت و بعضی دیگه ٨ساعت شارژ اولیه رو توصیا میکنند، کدوم برای لپتاپ لنوو نیازه؟

    • By سهیل مهدی زاده -

      سلام، شارژ اولیه لپ تاپ ۸ ساعت کافی هستش

  • By امیر - Reply

    سلام لپ‌تاپ thinkbook خریدم توی یه ورقه نوشته بود در استفاده اولیه به شارژ متصل کنید
    یعنی چی باید بزنمش به شارژ ؟

    • By سهیل مهدی زاده -

      سلام! بله، طبق آنچه در ورقه آمده است، برای استفاده اولیه از لپ‌تاپ ThinkBook شما باید آن را به شارژ متصل کنید. این به این معناست که قبل از روشن کردن لپ‌تاپ برای اولین بار، باید آداپتور برق را به لپ‌تاپ وصل کرده و اجازه دهید تا باتری شارژ شود. این کار می‌تواند به بهبود عملکرد باتری در آینده کمک کند و اطمینان حاصل می‌شود که لپ‌تاپ با شارژ کافی برای انجام تنظیمات اولیه و بروزرسانی‌های مورد نیاز راه‌اندازی می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>